16 грудня 2011 р. серед учнів 7 класу я провела інтелектуальну гру «Турнір знавців інформатики»
Мета. Перевірити рівень знань учнів з інформатики; розвивати творчі та інтелектуальні здібності дітей, інтерес до вивчення інформатики, самостійність та наполегливість; виховувати вміння працювати у команді, почуття відповідальності.
.
.
Хід гри
Організаційний момент
Французьке прислів’я говорить «Добре інформована людина коштує двох». Сьогодні ми перевіримо наскільки ви інформовані люди. Проведемо інтелектуальну гру «Турнір знавців інформатики».
Поділ класу на команди по 4-5 учнів. Кожна команда отримує номер.
І етап. “Зайвий термін”
В кожній з приведених груп термінів один термін (або число) є “зайвим”. Знайдіть його. Поясніть своє рішення.
Кожен учасник команди по-черзі викреслює з одного ряду зайвий термін і пояснює своє рішення.
За кожну правильну відповідь і пояснення учасник отримує 2 бали; за відповідь без пояснення – 1 бал. В кінці додається кількість балів всіх учасників і визначається оцінка за завдання всієї команди.
Список термінів:
1 команда:
-
Мої документи, Мій комп’ютер, Мій ноутбук, Кошик, Мережне оточення (Мій ноутбук)
-
WINDOWS, MS-DOS, UNIX, LINUX, MS WORD (MS WORD)
-
Крапка, <Shift>, кома, двокрапка. (<Shift>)
-
Вірус, синус, косинус, тангенс. (Вірус)
-
Арифмометр, рахівниці, калькулятор, пишуча машинка, комп’ютер (пишуча машинка)
-
Драйвер, принтер, монітор, звукові колонки, графічний пристрій (Драйвер)
2 команда:
-
Лазерний, оптичний, матричний, струменевий. (оптичний)
-
Сантиметр, кілобайт, битий, терабайт. (Сантиметр)
-
Файл, Правка, Зафарбовування, Сервіс, Вигляд, Вставка. (Зафарбовування)
-
Множення, видалення, віднімання, складання, розподіл. (видалення)
-
Дискета, CD-ROM, таймер, вінчестер, магнітна стрічка. (таймер)
-
Сканер, регістр, клавіатура, джойстик, маніпулятор “миша”. (регістр)
3 команда:
-
Інформація, Інформатика, Інформаційна система, Принтер, Інформаційна культура. (Принтер)
-
Еліпс, Пензлик, Прямокутник, Олівець, Зірка. (Пензлик)
-
CD-R, DVD-R, BD-R, CD-RW. (CD-RW)
-
Оператор циклу, оператор привласнення, драйвер принтера, оператор введення даних. (драйвер принтера)
-
Евклід, Морзе, Нортон, Менделєєв, Паскаль, Гейтс. (Менделєєв)
-
Пробіл, Агат, Esc, Enter, Backspace. (Агат)
ІІ етап. “Інформаційна естафета”
Для цього етапу я підготувала документ в текстовом редакторі Word, який містив елементи робочого столу, розкидані хаотично по сторінці. Діти повинні розмістити всі елементи на своїх місцях, перетягуючи їх мишкою
Діти, а які ви знаєте столи? (Кухонні, письмові, робочі)
А який стіл є у комп’ютера? (Робочий)
А які на ньому знаходяться значки? (Піктограми, ярлики, панель завдань, кнопка Пуск, індикатори)
Злий комп’ютерний вірус переплутав усі значки на Робочих столах наших комп’ютерів. Треба навести лад – зібрати Робочий стіл. Впораєтесь з таким завданням?
Всі учасники по черзі виконують завдання. Кожен учень може виконати лише одну операцію: відкрити документ, перемістити, змінити розміри тощо. Наступний учень може виконувати операцію лише тоді, коли попередній учасник зайняв своє місце.
Відкрийте файл «Збери Робочий стіл», що знаходиться в каталозі вашої підгрупи.
Почали!
Та команда, яка перша зібрала вірно всі елементи стола отримує 5 балів; інші команди – залежно від об’єма виконаної роботи.
ІІІ етап. “Перевір свою пам’ять”
Учитель читає вірш, а учням необхідно виписати терміни з інформатики. Кожен виписує окремо. Потім звіряють свої записи і передають карточки з результатом вчителю.
За правильно написане слово – 1 бал команді.
Вірш для завдання:
Модем, винчестер, монитор,
Колонки и ОЗУ
Вели неспешный разговор
Однажды поутру:
“Наш первый долг во всем всегда
Друг другу помогать,
Клавиатуру взяли, мышь,
И принтер заодно,
Но из чего-то сотворить
Им было не дано.
Как видно, мало просто всех
В компьютере собрать,
Ведь должен умный человек
Машиной управлять!
Чтоб можно было без труда
Писать и рисовать,
Считать и данные хранить,
Да почту получать,
А может, даже иногда
Немного поиграть”.
Он должен многое уметь
И многое узнать,
И думать, а не просто так
На кнопки нажимать!
Ты лишь на старте, длинен путь,
Но к цели он ведет.
И мир компьютеров тебя,
Быть может, увлечет.
“Куда вам, глупым, без меня, –
Процессор заявил, –
Весьма проворен в счете я,
На все мне хватит сил”.
“Возьмем, пожалуй, и тебя, –
Ответили друзья, –
Командуй нами, но любя,
Мы все ж одна семья”.
Слова, які необхідно виписати:
Модем, Винчестер, Монитор, Колонки, ОЗУ, Клавиатура, Мышь, Принтер, Компьютер, Машина, Кнопки, Процессор
ІV етап. “Інформатичний бій”
Кожна команда отримує аркуш із списком можливих запитань. Кожен учень в команді отримує свій номер. Починає гру перший учень першої команди. Він задає будь-яке питання із списка будь-якому учню з іншої команди. Якщо останній не може відповісти, то відповідає той учень, що задавав питання.
За правильну відповідь того, кому питання задавали, – 2 бали, за неправильну – вибуває з гри; учню, що задавав питання за правильну відповідь, якщо йому довелось відповідати, – 1 бал, за неправильну – вибуває з гри.
Якщо учасник відповідає правильно – то він робить наступний хід; якщо не правильно – то продовжує гру той учень, що задавав питання (або перший учень другої команди тощо).
Перемагає та команда, останній учасник якої залишиться. За перемогу команда отримує 4 бали, а кожен учасник – стільки балів, скільки було правильних відповідей.
Список можливих питань:
-
Комплекс програм, які забезпечують реалізацію інформаційних процесів пристроями інформаційної системи називається … . (програмне забезпечення)
-
Програмний комплекс, що забезпечує керування апаратними засобами комп’ютера, а також надає середовище для виконання прикладних програм. (ОС)
-
Невеликі програми, створені для обслуговування комп’ютера та підвищення ефективність його роботи. (утиліти)
-
Комплекси програм, які призначені для створення нових програм з використанням мов програмування. (системи програмування)
-
Програмне забезпечення, яке призначене для реалізації конкретних задач опрацювання даних, що користувач розв’язує в ході своєї діяльності. (прикладне ПЗ)
-
Програми, які використовуються для реалізації завдань опрацювання даних у певній галузі діяльності, на конкретному підприємстві, в організації, фірмі або їх підрозділі. (прикладне ПЗ спеціального признання)
-
Програми, які можуть застосовуватися в різних галузях людської діяльності для опрацювання текстів, малюнків, баз даних, електронних таблиць, створення презентацій тощо. (прикладне ПЗ загального призначення)
-
ОС якого сімейства розробляються різноманітними виробниками для IBM-сумісних комп’ютерів? (Unix)
-
Незалежний від конкретної версії операційної системи набір базових команд, які використовуються для забезпечення обміну даними між пристроями. (Bios)
-
Центральна частина операційної системи, що керує процесом виконання програм та їх доступом до ресурсів комп’ютера. (ядро ОС)
-
Структура збереження даних на зовнішніх носіях і сукупність програм, які забезпечують роботу з цією структурою. (файлова система)
-
Програми, які керують роботою периферійних пристроїв комп’ютера. (драйвери)
-
Сукупність засобів, які забезпечують обмін даними між користувачем і ОС. (інтерфейс користувача)
-
Тип ОС, в яких у кожен момент часу може виконуватися лише одна програма. (однозадачні ОС)
-
Тип ОС, в яких у кожен момент часу може виконуватися кілька програм. (багатозадачні ОС)
-
Тип ОС, в яких обмін даними між користувачем і комп’ютером реалізується з використанням команд, які користувач уводить із клавіатури у вигляді тексту. (ОС з текстовим інтерфейсом)
-
Тип ОС, в яких обмін даними між користувачем і комп’ютером реалізується з використанням маніпулятора або клавіатури. (ОС з графічним інтерфейсом)
-
Основне вікно в інтерфейсі операційної системи, яке займає весь екран та розташовується під усіма іншими вікнами. (Робочий стіл)
-
Невеликі файли, що зв’язані з іншими об’єктами і створюються для швидкого доступу до них. (Ярлики)
-
Елемент інтерфейсу Windows призначений спростити перехід від однієї запущеної програми до іншої, відображати важливу системну інформацію, а також полегшити виконання найуживаніших операцій. (Панель задач)
-
Яким чином можна викликати головне меню ОС? (Пуск)
-
Панель інструментів на панелі завдань, яка містить кнопки зі значками програм, називається … (панель швидкого запуску)
-
Частина панелі завдань, на якій відображаються повідомлення про поточний час, стан виконання окремих програм тощо. (область сповіщень)
-
Викликається правою кнопкою миші і містить команди, які можна застосувати до вибраного об’єкта. (контекстне меню)
-
Режим збереження енергії, при якому зупиняється жорсткий диск, не подається сигнал на монітор тощо. (режим очікування)
-
Як створити папку чи файл на робочому столі? (Контекстне меню – Створити – вибрати об’єкт)
-
Яким чином можна виділити групу об’єктів на робочому столі, якщо їх значки розміщені в роздріб (тобто між цими значками є піктограми, яких виділять не потрібно)? (утримуючи CTRL)
-
Частина оперативної пам’яті, в якій зберігаються об’єкти після копіювання або вирізанні. (Буфер обміну)
-
Яким сполученням клавіш можна копіювання виділений об’єкт до буфера обміну? (Ctrl+C, Ctrl+Ins)
-
Яким сполученням клавіш можна вирізати виділений об’єкт до буфера обміну? (Ctrl+X, Shift+Del)
-
Яким сполученням клавіш можна вставити об’єкт з буфера обміну? (Ctrl+V, Shift+Ins)
-
Яким сполученням клавіш можна виділити всі об’єкти на робочому столі? (Ctrl+A)
-
Яким сполученням клавіш можна скасувати останню дію над об’єктами? (Ctrl+Z)
-
Прямокутна область екрана, в межах якої користувач може виконувати різні операції над об’єктами ОС. (вікно)
-
Перерахуйте типи вікон. (програмні, діалогові, інформаційні)
-
Тип вікон, які відкриваються при запуску програм. (програмні)
-
Тип вікон, що призначені для встановлення параметрів та властивостей різних об’єктів. (діалогові)
-
Тип вікон, які містять повідомлення для користувача. (інформаційні)
-
Верхній елемент вікна, який містить кнопку Меню вікна, назву вікна та кнопки керування вікном. (Рядок заголовка)
-
Які бувають режими відображення вікон? (повноекранний, віконний)
-
Елемент інтерфейсу вікон, що містить список команд, які можна виконувати над об’єктами у вікні. (Головне меню, рядок меню)
-
Нижній елемент вікна, який містить інформацію про стан вікна чи якогось об’єкта в ньому. (рядок стану)
-
Елемент діалогового вікна, який дає змогу вибрати лише один з запропонованих варіантів. (перемикач)
-
Елемент діалогового вікна, який дає змогу вибрати всі запропоновані варіанти. (прапорець)
-
Яким сполученням клавіш можна викликати контекстне меню об’єкта? (Shift+F10)
-
За допомогою якого сполучення клавіш можна виконати перехід між вікнами? (Alt+Tab)
-
За допомогою якої команди головного меню вікна можна перейменувати файл? (меню Файл)
-
Як за допомогою команд головного меню вікна можна виділити всі об’єкти у вікні? (меню Правка)
-
За допомогою якого меню можна налаштовувати інтерфейс програмного вікна? (меню Вигляд)
-
Вкажіть послідовність дій, яку потрібно виконати для копіювання файлу з однієї папки до іншої, скориставшись головним меню вікон? (меню Правка – копіювати – перейти потрібну папку – меню Правка – вставити)
V етап. “Поетичний конкурс”
Написати вірш про інформатику.
За кращий вірш команда отримуює 4 бали.
Необхідно написати вірш, в якому чотири рядки, і ці чотири рядки закінчуються такими словами:
Варіант І
професор
процесор
Інтернет
портрет
Варіант ІІ
клавіатура
процедура
програма
діаграма
VІ етап (додатково). “Розгадай ребус”
Якщо залишиться час, можна порозгадувати ребуси.
Зразок ребусів для завдання:
Команда, яка перша розгадає ребус, піднімає руку. За правильний ребус – по 1 балу команді.
Підсумки турніру
Підбиття підсумків. Оцінювання роботи учнів окремо, та всієї команди переможця.
Учасник з найбільшою кількістю особистих балів отримує – 12, всі інші пропорційно до його оцінки.
Учасники команди-переможця отримують до своєї оцінки +1 бал.