Тема: Урок-турнір „Знавці послідовностей. Арифметична та геометрична прогресії.”
Мета: узагальнення й систематизація знання учнів з теми; розвиток навичок роботи з додатковою літературою; розвиток пізнавальної активності; виховання естетичних якостей та уміння спілкуватись; формування інтересу до математики та вміння працювати в команді.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
\
\
Хід уроку
Організаційний момент
Клас поділений на дві команди: знавців арифметичної і знавців геометричної прогресії.
На дошці записана тема уроку, команди зайняли свої місця, підготована таблиця для результатів. За правильні відповіді команда отримує фішки – за кожен бал одна фішка.
1 тур: Представлення, привітання команд, домашнє завдання
(максимум – 5 балів)
Команди демонструють презентації з теми.
2 тур: Лови помилку!
(максимум – 8 балів)
Команди виправляють помилки на карточках і роблять перевірку (плакат на дощці).
3 тур: Конкурс капітанів
(максимум – 5 балів)
Капітани розв’язують задачі запропоновані їм суперниками.
Якщо ж суперники не підготували задачі, то завдання для капітанів:
Перша команда (геометрична прогресія):
Джентльмен отримав спадок. За перший місяць він витратив 100$, а в кожному наступний місяці витрачав на 50$ більше, ніж в попередньому. Скільки $ він витратив за другий місяць? За третій? За десятий? Який розмір спадку, якщо грошей вистачило на рік такого безбідного життя?
Друга команда (арифметична прогресія):
Дехто продав коня за 156 рублів. Але покупець, отримавши коня, передумав і повернув продавцеві, кажучи: «Немає мені сенсу купувати за цю ціну коня, який таких грошей не коштує».
Тоді продавець запропонував інші умови: “Якщо по-твоєму ціна коня висока, то купи його підковні цвяхи, коня ж отримаєш тоді на додаток безкоштовно. Цвяхів в кожній підкові 6. За перший цвях дай мені 1/4 коп., за другий – 1/2коп., за третій-1 коп., і так далі“.
Покупець, спокусившись низькою ціною, і бажаючи дарма отримати коня, прийняв умови продавця, розраховуючи, що за цвяхи доведеться сплатити не більше 10 рублів. Чи виграв від такої угоди покупець?
Розминка:
Поки капітани розв’язують задачі, інші учасники розв’язують кросворд. (по 1 балу за відповідь)
-
Як називається послідовність, якщо кожний її член, починаючи з другого, більший від попереднього.
-
Множина чисел, що містить N дійсних чисел, або нескінченна множина дійсних чисел, записаних в певному порядку.
-
Спосіб задання послідовностей за допомогою системи координат.
-
Один з найвідоміших математиків світу, з ім’ям якого пов’язана математична легенда про учня, який за лічені хвилини зміг знайти суму чисел від 1 до 100.
-
Якою є геометрична прогресія, у якої модуль знаменника менший за одиницю?
-
Великий математик, який вперше звернув увагу на зв’язок між прогресіями.
-
Один із способів задання послідовностей.
-
З чим пов’язані задачі на прогресії, які дійшли до нас з давнини?
Відповіді:
4 тур: Математична естафета
(максимум – 6 балів)
Учні з кожної команди по черзі виходять розв’язують завдання (на швидкість).
-
Чому дорівнює знаменник геометричної прогресії, якщо b5=16, b6=32?
-
Чому дорівнює сума шести перших членів арифметичної прогресії, якщо а1=1, а6=11?
-
Чому дорівнює а5, якщо а4=5, а6=17 ((аN) – арифметична прогресія)?
-
Чому дорівнює п’ятий член геометричної прогресії, якщо перший член дорівнює 1, а знаменник – 2?
-
Чому дорівнює сьомий член арифметичної прогресії, якщо восьмий член дорівнює 36, а різниця – 4?
-
Чому дорівнює шостий член геометричної прогресії, якщо добуток п’ятого і сьомого членів дорівнює 64?
З відповідей потрібно скласти картинку:
Підсумки уроку
Підведення підсумків уроку, нагородження команди-переможця грамотою, виставлення оцінок найбільш активним учасникам (також авторам презентацій).